dinsdag 13 oktober 2009

Oproep volgen van goed voorbeeld voor parkeerontheffing

Gemeente xxxxx


College van Burgemeester en Wethouders

Postbus

postcode plaatsnaam


Onderwerp: Oproep volgen van goed voorbeeld voor parkeerontheffing



X, 9 oktober 2009


Beste collega’s,

U ontvangt deze brief omdat uw gemeente volgens mijn informatie de parkeerontheffing kent.

Als Ambassadeur Minder Regels Meer Service, aangesteld door het Kabinet, geef ik gemeenten in onze regio suggesties voor vermindering van de regeldruk en verbetering van de dienstverlening. Die activiteiten vloeien voort uit het Bestuursakkoord met de rijksoverheid waarin is afgesproken dat gemeenten hun regeldruk merkbaar met 25% verlagen. Het valt mij op dat vele gemeenten, ook uw gemeente, vele goede oplossingen daarvoor heeft gevonden. Ik zie het als mijn taak om die goede oplossingen te verspreiden naar andere gemeenten.


De Gemeente Delft heeft het voor ondernemers heel eenvoudig gemaakt om een parkeerontheffing aan te vragen, te betalen en verstrekt te krijgen. De dagkaart is 24 uur per dag via de website te koop en op kantoor of thuis uit te printen. Betalen gaat met de creditcard of iDeal. Bezoek aan stadskantoor is niet nodig. Ook de Gemeente Delft zelf ervaart een groot efficiencyvoordeel!

Ik roep u op om het goede voorbeeld van de Gemeente Delft over te nemen. U treft als bijlage een ‘factsheet’ aan waardoor u hopelijk overtuigd raakt van deze goede oplossing. Uw gemeente kan ook deelnemen aan een workshop over deze oplossing of hierover persoonlijk advies krijgen.

Uiteraard ben ik benieuwd of u van plan bent deze suggestie over te nemen.

Wilt u dit laten weten aan Justin de Jager (j.m.w.jager@rr.nl)? Aanmeldingen voor de workshop(s) en persoonlijk advies verloopt ook via hem.



Het gaat ons niet alleen om vereenvoudiging van de parkeerontheffing. Voor veel producten die burgers en bedrijven aanvragen (zoals andere parkeerproducten en de stadspas) bestaan goed werkende vereenvoudigmogelijkheden die door andere gemeenten al in de praktijk worden gebracht. Van deze generieke oplossingsrichtingen bestaan geweldige voorbeelden van gemeenten. Kijk voor deze voorbeelden ook op www.minderregelsmeerservice.nl!




Met vriendelijke groet,



Ambassadeur Minder Regels Meer Service

Burgemeester / wethouder Gemeente X

FACTSHEET GEMEENTE DELFT



De Gemeente Delft kent zogenaamde ‘aannemersdagkaarten’ Ook wel: parkeerontheffing). De dagkaart is 24 uur per dag via deze website te koop en op kantoor of thuis uit te printen. Betalen gaat met de creditcard of iDeal. Bezoek aan stadskantoor is niet nodig.


Inleiding

In Delft is met alle actoren op het parkeerdomein gesproken. Delft ontdekte dat vele processen uit gewoonte en zonder toegevoegde waarde werden uitgevoerd.

De Delftse conclusie: van alle controlerende processen en handhavingprocessen is de uiteindelijke controle en handhaving op straat het enige en meest belangrijke moment.

Tot die controle op straat is daarom een volledig geautomatiseerd systeem ontworpen.

Juridische vraag was nog: ‘Hoe maak je het systeem rechtsgeldig?’ De oplossing hiervoor was simpel: bij het installeren van software krijgt men een scherm met voorwaarden voorgeschoteld waarvan er wordt geacht dat deze gelezen en geaccepteerd wordt alvorens er verder kan worden gegaan met de installatie.

Uiteindelijk moet de ondernemer aan de parkeercontroleur kunnen aantonen dat zij, overeenkomstig de geaccepteerde algemene voorwaarden, de auto echt nodig hebben bij het werk wat men uitvoert.





De cijfers (per jaar):

Totale verkoop parkeerproducten in de Gemeente Delft : 24.500

Waarvan via digitale verkoop : ±70%

Digitale verkoop aannemersdagkaarten : 5.000

Percentage aannemersdagkaarten via digitale verkoop : 92%

De digitale verkoop van deze dagkaart had binnen 3 maanden een verkoopaandeel van 50% bereikt!

Totaal fte’s (front- + backoffice) zonder digitale verkoop : 12.3 fte

Totaal fte’s (front- + backoffice) door digitaal aanbieden : 3.5 fte

Investering:

Tijdsinvestering voor ontwikkeling digitale parkeerkaart als Delft : 40 uur

Gemiddeld uurtarief Oracle programmeur : € 100

Totaal : €4000



Concluderend: parkeerontheffingen via de website betekenen een kleine investering die leidt tot een groot aantal verkopen via de website (92%) en daardoor een sterke daling van de inspanning bij de gemeente (– 80%!) en lastenreductie voor ondernemers (betaling, behandeling en afgifte binnen enkele minuten vanuit iedere locatie die de ondernemers wenst).





Benodigdheden / implementatie

De Gemeente Delft maakt gebruik van het Oracle bestuursysteem/platform en heeft een programmeur die met dit systeem om kan gaan. De programmeur kan met dit platform digitale diensten creƫren, wat betekent dat digitale formulieren worden ontwikkeld. De ondernemer brengt gegevens in via de gemeentelijke website. Die gegevens worden opgeslagen op de gemeentelijke server, geautomatiseerd nagetrokken in een digitale database (zoals bijvoorbeeld bij kentekengegevens) en gebruikt voor verzending van een bevestigingsmail waarop een code (toestemming om te parkeren) staat die automatisch is gegenereerd.

Deze digitale diensten worden bovendien binnen het proces gekoppeld aan een standaard digitale kassa (bijv. Ogone), waarbij de betaling wordt verricht, verifieert en vervolgens bij goedkeuring terugkeert naar de digitale dienst waarbij een bevestiging/ afsluitingsscherm wordt getoond en intussen ook een bevestigingsemail naar het eerder opgegeven email adres stuurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten