maandag 21 september 2009

brief bestuur gemeente Deventer

Aan het College van Burgemeester & Wethouders van de Gemeente Deventer



Zoetermeer, 17 september 2009


Geachte collega-bestuurders,


U bereidt een nieuwe APV voor. In die APV zal de horecaexploitatievergunning in stand blijven.

Ik wil u hierbij verzoeken extra aandacht te schenken aan de horecaexploitatievergunning. Ik ben met

zes andere burgemeesters en wethouders per 2 april 2009 aangesteld door het Kabinet als

ambassadeur Minder Regels Meer Service. Wij hebben als doel bij gemeenten de regeldruk te

verminderen en de dienstverlening te verhogen voor burgers en bedrijven. In die hoedanigheid heb ik

in juni 2009 een brief gestuurd naar vele gemeenten en daarin opgeroepen om de terrasvergunning af

te schaffen. Horeca Nederland heeft als reactie daarop gevraagd of ik mijn standpunt wil geven over

de APV van uw gemeente.


Het valt ons als ambassadeurs op dat alle gemeenten goede oplossingen implementeren die de

regeldruk terugdringen en de dienstverlening verhogen. Ook uw gemeente heeft de afgelopen periode

goede oplossingen geïmplementeerd.


Daartegenover staat dat de u de horecaexploitatievergunning handhaaft. De Gemeente Zoetermeer

kent, net als een groeiend aantal gemeenten, geen horecaexploitatievergunning (meer). Wij hebben

ook absoluut niet de behoefte om deze vergunning te introduceren. Ondanks dat ik de lokale situatie

van de Gemeente Deventer niet ken, ben ik er van overtuigd dat allerlei andere, bestaande wet- en

regelgeving u voldoende handvatten biedt om op te treden tegen bijvoorbeeld overlast. Ik adviseer u

om eerst na te gaan of de argumenten van gemeenten die geen horecaexploitatievergunning hebben,

niet ook voldoende argumenten zijn voor uw gemeente.


Mocht u toch de horecaexploitatievergunning introduceren, dan adviseer ik u deze vergunningplicht

aan een zeer beperkte groep horecaondernemers op te leggen. Alle bedrijven die reeds een

vergunning krachtens de Drank- en Horecawet kennen zouden uitgesloten kunnen worden van de

vergunningplicht.

De VNG zal binnen enkele maanden haar gewijzigd beleid ten aanzien van deze vergunningen

bekendmaken. De VNG is samen met o.a. de Commissie Regeldruk Bedrijven (de 'Commissie

Wientjes', genoemd naar haar voorzitter) een onderzoek gestart naar nut en noodzaak van de horecaexploitatievergunning.

Alhoewel de VNG haar nieuwe beleid nog niet heeft bekendgemaakt, zijn de

contouren daarvan al duidelijk door de briefwisseling tussen VNG en Commissie Wientjes. De

Commissie Wientjes bepleitte de vergunning af te schaffen. De VNG stelde, na onderzoek, dat zij haar

APV-modelverordening aanpast. De aanpassingen zullen in ieder geval zijn: '...dat de horecaexploitatievergunning

afgeschaft kan worden voor de horecabedrijven die al onder de Drank- en

Horecawet vallen .... ' en vrijstelling van vergunningplicht '... voor risicoloze bedrijven die niet onder de

Drank- en Horecawet vallen...'.


Ik hoop dat u in uw overwegingen bovenstaande wilt meewegen !


Met vriendelijke groet,


mr. P.J.M. van Domburg
wethouder Gemeente Zoetermeer
ambassadeur Minder Regels Meer Service

Geen opmerkingen:

Een reactie posten